معیارهای حضور کشور ایران در مراسم اسکار

معیارهای حضور کشور ایران در مراسم اسکار

فیلم‌هایی که به نمایندگی کشور ایران در اسکار حضور پیدا می نمایند می بایست نظیر فیلم‌های کشورهای دیگر نماینده فرهنگ و تمدن و تاریخ آن ملت باشند .
به نقل از خبر نگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم , باتوجه به اهمیت حضور فیلمی به نمایندگی از کشور ایران در مراسم اسکار که هر ساله گزینش می شود , سال جاری هم بایستی یک فیلم برای حضور درین مراسم گزینش شود .

از آخرها سال پیشین تا روز جاری که سینمای کشور ایران به دلیل شیوع کرونا در گیر رکود در نمایش بوده است , فیلم‌های متعددی وارد گود نمایش نشدند و هم گزینه نمایش آنلاین را هم گزینش نکردند . از سویی نائب رئیس بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی گفته است که طبق ضوابط سینمایی میهن صرفا فیلم‌هایی میتوانند برای بازبینی نمایندگی سینمای کشور ایران به اسکار گزینش شوند که حدقال یک هفته نمایش تجاری داشته باشند و در غیر این صورت نمی‌توانند به در کمیسیون باز بینی فیلم‌‌های نماینده جمهوری اسلامی ایران به اسکار تعیین شوند .

با این حساب بین فیلم‌های موجودی که در‌این مقطع نمایش بوده‌اند و می توانند تحت عنوان آیتم هیأت تعیین اسکار لحاظ شوند فیلم‌های متعددی دیده نمی شوند . ولی در رابطه ویژگی‌های بارز و با اهمیت فیلم‌های سینمایی که می بایست برای نمایندگی کشور‌ایران به اسکار ارسال شوند , صحبتی نشده است و به همین جهت در تماسی با او در رابطه این ویژگی ها گفت‌وگو کردیم .

«رائد فریدزاده» نائب رئیس بین‌املل بنیاد سینمایی فارابی دراین باره به خبر نگار فرهنگی تسنیم بیان کرد که حالت کلیدی فیلم‌هایی که برای نمایندگی کشور‌ایران به اسکار ارسال میشوند مشتمل بر دو بخش است . بخش اولیه مرتبط با قانون‌گذار پایکوبی یا این که فستیوال سینمایی است که در این باره آکادمی علوم و فنون سینمایی ایالات متحده ( اسکار ) آن را وضع مینماید و می بایست هر کشوری فیلمی را گزینش نماید که آن قانون ها را داشته باشند . بررسی این موقعیت به وسیله معاونت ارزیابی و ارزشیابی سینمایی توصیف می گردد و سپس به کمیته بازنگری ارسال میشود .

 

کشور ایران در اسکار

 

او خاطر نشان کرد : البته این‌که کمیته چه ملاک‌ها و ویژگی‌هایی را مورد‌علاقه دارااست بستگی به نظرها شرکت‌ کنندگان و مباحثی که دربین آن ها صورت می گیرد , دارااست . قطعاً از بین ایده ها و مؤلفه‌های متفاوت , معیارهایی نظیر حضور در عرصه‌های جهانی , شناخته شدن در جشنواره‌های سینمایی , دارا بودن محل کار پخش بین‌المللی که بتواند فیلم را در کشورهای متفاوت توزیع بکند و کلاً فیلمی که بتواند در رقابت با دیگر فیلم‌های سینمایی جهانی اقبال بیشتری برای موفقیت داشته باشد , مهمترین معیارها را دربرگیرنده میشوند .

فریدزاده در جواب به خبر نگار در رابطه این‌که چه معیارهای فرهنگی و هنری در فیلم نماینده کشور ایران بایستی وجود داشته باشد , اعلام کرد که بی شک هر فیلمی که از هر کشوری تحت عنوان نماینده در اسکار و دیگر جشنواره‌های جهانی حضور دارااست , می بایست مؤلفه‌های فرهنگی و هنری آن مرز و بوم را داشته باشد . فیلم‌های جمهوری اسلامی ایران هم می بایست بدین نکات اعتنا داشته باشند که به لحاظ اینجانب درین یک‌سری سال قبلی فیلم‌های نماینده جمهوری اسلامی ایران هم این مؤلفه‌های فرهنگی و زیبایی‌شناختی را داشتند . برای همین این فرمان به صورت طبیعی در دل تعیین فیلم برای نمایندگی مستتر است .

باز‌نگری این که آیا فیلم‌هایی که به نمایندگی از کشور ایران در سال‌های پیشین در جشنواره‌های فرنگی شرکت کرده‌اند , نماینده فرهنگی و فرهنگ اهل ایران اسلامی بوده‌اند یا این که خیر , مستلزم باز نگری جداگانه‌ای است که در وقت دیگر با حضور نائب رئیس بین‌المللی فارابی برگزار خواهد شد .

نکته نهایی آنکه به نظر می رسد با دقت نکات ارائه شده برای گزینش فیلم‌ به اسکار , به نظر میرسد که گزینه‌ای مثل فیلم «خورشید» که بخت توفیق بیشتری برای حضور در اسکار داراست , بایستی هرچه زودتر نمایش شود تا بتواند شرط با اهمیت حضور در اسکار را پیدا نماید .

ارسال پاسخ

Your email address will not be published.
Required fields are marked *